Jak co roku, zgodnie z planem, Microsoft zapowiada szereg nowości w systemie Dynamics 365 Business Central w ramach Wave 1 2024, które udostępniane będą w okresie od kwietna do września 2024 (wersja 24.* systemu).
Nowości dotyczą wszystkich obszarów aplikacji, stanowią zbiór usprawnień w obszarze technicznym, funkcjonalnym oraz ergonomii pracy.
Szczegółowo zmiany opisane zostały na stronie Microsoft pod linkiem:
Newand planned features for Dynamics 365 Business Central, 2024 release wave 1 |Microsoft Learn
Poniżej prezentujemy skrót najciekawszych zmian w wybranych obszarach:
Obszar aplikacji
1. Archiwizowanie projektów:
- Funkcjonalność rozszerzy możliwość pracy z projektami, w analogiczny sposób znany z obszarów sprzedaży i zakupów
- Archiwizacji projektu będzie można dokonać w sposób zautomatyzowany, manualny lub hybrydowo, na podstawie wcześniej zdefiniowanych zdarzeń
2. Wprowadzenie funkcjonalności kodów rozliczeń międzyokresowych w dziennikach zakupów i sprzedaży:
- Funkcjonalność przyspiesza procedowanie transakcji zakupów i sprzedaży poprzez umożliwienie wprowadzenia i wykorzystania kodów rozliczeń międzyokresowych bezpośrednio na Dziennikach zakupów i sprzedaży – analogicznie jak do tej pory na Dzienniku głównym
3. Definiowanie zasad księgowania faktur serwisowych dla różnych Użytkowników:
- Nowa funkcjonalność pozwoli określić sposób w jaki Użytkownik ma postępować z fakturami serwisowymi, pod kątem możliwości, jakie pojawią się po kliknięciu przycisku „Księguj” (Faktura, Wydanie i Faktura, Wydanie) – tak, jak ma to miejsce w przypadku faktur zakupu i sprzedaży
- Ustawienie będzie miało wpływ na następujące dokumenty:
o Zlecenia serwisu
o Wydania magazynowe
o Faktury serwisu
o Faktury korygujące serwisu
4. Definiowanie domyślnej lokalizacji dla projektu lub fazy projektu:
- Rozszerza możliwości pracy z kartą projektu analogicznie do zleceń produkcyjnych, umożliwia wskazanie kodu lokalizacji, kodu pojemnika na karcie projektu, liniach zadań projektu (Project Task Lines Subform)
- Kod lokalizacji i kod pojemnika nie są wyświetlane domyślnie, ale można je dodać ręcznie. Podczas tworzenia wierszy planowania projektu i wierszy arkusza projektu pola zostaną uzupełnione wartościami domyślnymi. Zmiany nie będą wprowadzone w istniejących wierszach
- Funkcjonalność nie będzie wpływać na dokumenty zakupu
5. Eksport i import tekstu sformatowanego w kilka linii (wielowierszowego) wykorzystując pakiety konfiguracji:
- Dzięki zastosowaniu pól typu BLOB możliwe będzie eksportowanie i importowanie tekstu wielowierszowego do wybranych pól w aplikacji, za pomocą pakietów konfiguracyjnych
- Funkcjonalność szczególnie przydatna dla firm, które mają potrzebę przeniesienia odpowiednio sformatowanych danych tekstowych między środowiskami (np. opisy na dokumentach)
6. Numery paczek magazynowych jak wymiary śledzenia towarów:
- Aktualizacja usuwa lukę, która została zauważona po wprowadzeniu funkcjonalności śledzenia paczek w poprzednich wersjach aplikacji
- Odblokowuje zamówienia inwentaryzacji dla firm, które korzystają ze śledzenia specyficznego dla paczki
- W celu użycia funkcjonalności należy odblokować ją pod nazwą „Feature Update: Enable use of package tracking in physical inventory orders” na stronie Zarządzanie funkcjami (Feature Management).
7. Możliwość wystawiania faktur dla wielu Klientów z jednego projektu:
- Funkcjonalność odpowiada na potrzebę rozliczania wielu Klientów zaangażowanych w konkretne obszary jednego projektu
- Rozliczenia stają się mniej złożone, umożliwiając określenie odbiorców rozliczających i sprzedających w każdym wierszu zadania projektu
- Posiadanie tych informacji w każdym zadaniu pozwala automatycznie generować faktury dla właściwych Klientów
8. Przypisanie sprzedawcy do adresu dostawy:
- Funkcjonalność zwiększa precyzję raportów sprzedaży poprzez odzwierciedlenie rozkładu geograficznego dostaw. Po wybraniu opcji alternatywny adres dostawy, jako lokalizacji dostawy na dokumencie sprzedaży, kod sprzedawcy zostanie zaktualizowany w celu dopasowania do handlowca z adresu dostawy, a nie odbiorcy faktury
9. Kompletacja na projekcie:
- Funkcjonalność usprawnia zarządzanie magazynem przez kompletację zapasów, tylko jeśli jest to konieczne w przypadku konkretnego projektu
10. Fakturowanie Klienta do wielu projektów:
- Funkcjonalność upraszcza proces fakturowania, dzięki możliwości wprowadzenia wielu projektów na wierszach jednej faktury
11. Użycie nowych układów Excel dla 35 wybranych raportów:
- W najnowszej aktualizacji dodano osiem nowych raportów programu Excel z nowymi układami raportów dla finansów, sprzedaży (odbiorcy) i zakupów (dostawcy)
12. Standaryzacja pojęć w obszarze zarządzania projektami :
- Wprowadzone zmiany ułatwiają księgowanie projektów poprzez ujednolicenie terminologii w tym obszarze
- Główna zmiana to wymiana nazwy zlecenia na projekty (jobs to projects)
- Zmiana nazwy nie spowoduje zerwania istniejących integracji i kastomizacji, ponieważ aktualizowane są tylko podpisy w interfejsie użytkownika i terminy w dokumentacji, a nie nazwy obiektów i pól w bazie danych
13. Użycie walut przy księgowaniu transakcji z kartotekami pracowników:
- Funkcjonalność umożliwia rejestrowanie wydatków pracowników i transakcje zwrotu kosztów w walutach obcych
- Określenie waluty umożliwia korzystanie z tych samych funkcji, co podczas rejestrowania transakcji w księgach nabywców i dostawców
Obszar raportowania i analizy danych
1. Zwiększenie dostępności obszaru raportów i analiz poprzez rozbudowę funkcji wyszukiwania na stronie głównej aplikacji:
- W najnowszej wersji Business Central możliwe będzie użycie wyszukiwarki w aplikacji – lupa w prawym górnym rogu (Tell me) w celu wyszukiwania raportów
- Obszary wyszukiwania: tytuł i opis raportu (jeśli został zdefiniowany)
- Pojawi się możliwość otwarcia raportu w nowej zakładce strony bez zamykania widoku eksploratora
Obszar UX
1. Funkcjonalność przeciągnij i upuść (drag & drop) do załączania wielu plików:
- Upraszcza dodawanie wielu plików jednocześnie
- Ułatwia zarządzanie większą ilością załączników
2. Komunikat z odnośnikiem do pola powodującego błąd aplikacji:
- Wraz z aktualizacjami w ramach Wave 1 2024 zwiększy się czytelność komunikatów na platformie Business Central
- Hiperłącze w komunikatach o błędach przenosi bezpośrednio do strony zawierającej pole, które powoduje błąd, co skraca czas potrzebny do odnalezienia jego przyczyny
3. Dostęp do nowych obszarów aplikacji za pomocą urządzeń mobilnych:
- W poprzednich wersjach Business Central dostęp do arkuszy był możliwy jedynie za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej
- W najnowszej wersji wprowadzona zostanie obsługa uproszczonej formy arkuszy – analogicznej do tego, w jaki sposób wyświetla się dokumenty
- Uproszczony widok zawiera skróconą sekcję nagłówka, linie oraz sekcję z podsumowaniem
- Funkcjonalność będzie dostępna na urządzeniach z Android oraz iOS
4. Udostępnienie szczegółów błędu innym Użytkownikom:
- Komunikat błędu został rozbudowany o funkcję udostępnienia z opcją wysyłki mailowej, przez MS Teams oraz możliwością skopiowania treści do schowka
- Funkcjonalność ułatwia współpracę w zespole i przyspiesza wymianę informacji
Przedstawione nowości są jedynie częścią zmian zaproponowanych przez Microsoft w najnowszym wydaniu systemu Dynamics 365 Business Central. Poza wprowadzeniem nowych rozwiązań, naprawą zidentyfikowanych nieprawidłowości z poprzednich wydań, wyraźnie widać dążenie do ujednolicenia UX, a także chęć optymalizacji ergonomii pracy z aplikacją.
Po więcej szczegółów zapraszamy do odwiedzenia strony:
Newand planned features for Dynamics 365 Business Central, 2024 release wave 1 |Microsoft Learn