Dynamics 365 Business Central to oparty na chmurze system klasy ERP, służący do kompleksowego zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Jako element większej całości – szeregu rozwiązań dostarczanych przez Microsoft, Business Central stanowi wszechstronne narzędzie wspierające biznes, którego możliwości wykraczają daleko poza klasyczny system ERP.
Bez wątpienia jedną z głównych przewag rozwiązania chmurowego nad klasycznym on-premise jest dostępność aktualizacji. Wybierając ten model użytkownik ma pewność, że zawsze będzie korzystał z najnowszej wersji oprogramowania. Ma to szczególne znaczenie dla obszarów takich, jak zgodność z przepisami, cyberbezpieczeństwo oraz dostępność nowych funkcjonalności.
Zgodnie z polityką wydawczą Microsoft aktualizacje Business Central w Cloud zostały podzielone na:
- wydania główne (major updates)
- wydania drobne (minor updates)
- krytyczne poprawki (critical fixes/hotfixes)
Aktualizacje dostarczane są w ramach wydań falowych – pierwsza fala rozpoczyna się w kwietniu (release wave 1) natomiast druga fala w październiku (release wave 2). Fale aktualizacji oznaczają, że zmiany w systemie mogą być dokonane od razu w dniu głównego wydania lub udostępnione w późniejszym terminie w ramach drobnych aktualizacji. Terminarz wydań oraz zakres wprowadzanych zmian jest dostępny na stronach Microsoft.
Microsoft Dynamics 365 - Release Plans
Również Intersys publikuje swoje artykuły, podsumowujące najważniejsze zmiany funkcjonalne w ramach konkretnych fal wydań, jak np. release wave 1 2025 Dynamicsblog | Business Central Wave 1 2025 czy release wave 2 2024 Dynamicsblog | Business Central Wave 2 2024
Polityka wydań zakłada, że aktualizacje odbywają się w ramach okna dostępności aktualizacji (upgrade window), czyli czasu w jakim dostawca założył, że aktualizacja zostanie zainstalowana na środowiskach klienta. W celu zapewnienia ciągłości działania systemu dostawca informuje o wszystkich przeszkodach związanych z instalacją aktualizacji np. wskazując jakie rozszerzenia (oraz w jakim zakresie) wymagają ingerencji programistycznej. Takie działanie daje olbrzymią przewagę nad innymi modelami – precyzyjne wskazanie przyczyn niepowodzenia aktualizacji z wyprzedzeniem to w praktyce oszczędność czasu i zasobów, co przekłada się na wzrost konkurencyjności w biznesie.
Obecnie okna dostępności zostały rozszerzone w celu zwiększenia elastyczności. Użytkownicy mogą teraz jeszcze lepiej dostosować funkcjonowanie systemu do własnego cyklu pracy.

W ramach okna dostępności aktualizacji (upgrade window) występują cztery okresy aktualizacji (update period):
1. Okres wstępny (prewiew period)
- rozpoczyna się miesiąc przed głównym wydaniem
- umożliwia bezpieczne testowanie nowych funkcjonalności zanim całe wydanie stanie się ogólnodostępne (dla środowiska produkcyjnego i sandbox)
2. Właściwy okres aktualizacji (update period)
- rozpoczyna się w momencie gdy nowe wydanie główne staje się dostępne dla istniejących środowisk (osiąga status generally available (GA)
- obecnie najczęściej rozpoczyna się: 1 kwietnia (dla pierwszej fali aktualizacji – release wave 1), 1 października (dla drugiej fali aktualizacji – release wave 2) i trwa 5 miesięcy
- po rozpoczęciu tego okresu wszystkie nowo tworzone środowiska są instalowane w aktualnie obowiązującej wersji wydania głównego (major update)
3. Okres karencji/przejściowy (grace period)
- rozpoczyna się po zakończeniu właściwego okresu aktualizacji (major update) i trwa przez miesiąc
- w tym okresie nie można przełożyć aktualizacji na późniejszą datę ani na wersję docelową w ramach bieżącej głównej wersji środowiska
4. Okres wymuszonej aktualizacji (enforced period)
- w trakcie tego okresu wszystkie rozszerzenia będące przyczyną niepowodzenia instalacji wydania głównego (major update) mogą zostać automatycznie odinstalowane ze środowiska aby aktualizacja się powiodła
- pomimo tego, że błędy w rozszerzeniu będącym przyczyną niepowodzenia instalacji wydania głównego (major update) (automatycznie odinstalowanym) zostaną naprawione nie będzie ono automatycznie zainstalowane na dotychczasowych środowiskach
- w tym okresie odpowiedzialność za umożliwienie instalacji wydania głównego (major update) spoczywa w całości po stronie klienta (lub partnera wdrożeniowego)

Rodzaje aktualizacji:
1. Wydania główne (major updates)
- główne aktualizacje numerowane są: 25.X.XXXXXX
- okres instalacji wydania to obecnie pięć miesięcy
- po zakończeniu okresu nie można przesunąć aktualizacji
- wszystkie niezgodne rozszerzenia zostaną automatycznie odinstalowane przed obligatoryjną instalacją wydania głównego
2. Drobne aktualizacje (minor updates) stają się opcjonalne
- drobne aktualizacje numerowane są: XX.1. XXXXXX
- dostarczane każdego miesiąca
- możliwość przesunięcia instalacji
- możliwość wyłączenia automatycznego planowania instalacji
- możliwość aktualizacji do wybranej wersji (w przypadku dostępności więcej niż jednej)
- możliwość stworzenia środowiska w każdej wspieranej wersji (archiwalnej)
3. Krytyczne poprawki (critical fixes/hotfix)
- wydawane są tak szybko jak to możliwe, po przejściu testów w środowisku dostawcy
- instalacja jest obligatoryjna, a użytkownik nie ma możliwości zmiany terminu


Przykładowe przeprowadzenie aktualizacji
Dynamics 365 Business Central admin center (centrum administracyjne) jest miejscem globalnego zarzadzania środowiskami przeznaczonym dla lokalnych administratorów (obsługiwanym bezpośrednio przez klienta lub partnera wdrożeniowego). Narzędzie to posiada szereg niezbędnych funkcjonalności, które w wygodny i przystępny sposób umożliwiają codzienną pracę. To z tego poziomu dokonuje się aktualizacji środowisk.

Kiedy informacja o dostępności nowej aktualizacji pojawia się w centrum, można przystąpić do planowania podniesienia wersji. Istnieje także możliwość ręcznego ustawienia daty i czasu aktualizacji w taki sposób, aby odbyła się ona w najbliższym możliwym terminie. W praktyce oznacza to niemal natychmiastową instalację. Ważne jest aby pamiętać, że aktualizacja środowiska Business Central do wyższej wersji powoduje zatrzymanie i zresetowanie aktualnie działających sesji użytkownika – w związku z tym należy zaplanować aktualizację danego środowiska w czasie, w którym mamy pewność, że aktualizacja nie przysporzy problemów w pracy żadnemu użytkownikowi.
Aktualizacje mogą być przeprowadzone osobno dla każdego z dostępnych środowisk. Dobrą praktyką w tym zakresie jest rozpoczęcie aktualizacji od kopii środowiska produkcyjnego do sandbox i dokonaniu aktualizacji. W przypadku niepowodzenia dostarczone zostaną notyfikacje mailowe od Microsoft zawierające szereg przydatnych informacji. W kolejnym kroku zaktualizowane środowisko testowe może zostać oddane kluczowym użytkownikom systemu do testów funkcjonalnych.


Dodatkowym ułatwieniem dostępnym z poziomu centrum administracyjnego (admin center) jest możliwość włączenia aktualizacji aplikacji dodatkowych ISV, które są instalowane na danych środowiskach i rozszerzają standardowe możliwości Business Central (Apps Update Cadence). Ustawienie to pozwala podnosić wersje rozszerzeń razem z głównymi, bądź dodatkowymi aktualizacjami, lub w przypadku zastosowania opcji domyślnej pozostawić czas ich aktualizacji do dyspozycji administratora.

Źródła:
Strony MS:
Update cycles - Business Central | Microsoft Learn
Manage environment updates more flexibly | Microsoft Learn
Prepare for major updates with preview environments - Business Central | Microsoft Learn
Maintain AppSource apps and per-tenant extensions - Business Central | Microsoft Learn
What's new: Flexible update management
Blogi:
Plan wydania 2025 release wave 1 (BC 26) – Business Central Blog