Sprzedaż to często zdecydowanie więcej, niż kilka prostych czynności, które musimy zrealizować, żeby nasz potencjalny klient stał się naszym kontrahentem. Często naszą sprzedaż wspiera wieloetapowy proces, który zamienia każdą szansę sprzedaży, każdy otwarty temat, w wielowątkowy projekt. A jeżeli projekt – musimy nimi jakoś zarządzać. Najlepiej z widoku kanban.
Kanban – czyli “spis widoczny”
Każdy, kto chociaż raz w życiu zmierzył się z jakimkolwiek projektem, słyszał to pojęcie. Kanban, czyli opracowana w latach pięćdziesiątych w Japonii metoda sterowania produkcją. Kanban oznaczał system planowania, kontroli czynności i zadań, tak, aby każdy realizowany produkcyjny projekt doprowadzić do końca z sukcesem. W narzędziach informatycznych, takich jak na przykład system CRM, kanban oznacza po prostu możliwość efektywnego zarządzania informacją o danym procesie. Pożądany efekt końcowy jest zatem ten sam i osiągnąć zamierzone cele projektowe.
Prezentację graficzną metody kanban dostarczają tablice, które pozwalają na przedstawienie zadań przy pomocy kart, umiejscowionych w odpowiednim etapie procesu, w którym znajduje się dany projekt. Umożliwia to efektywne zarządzanie projektami i powiązanymi z nimi zadaniami, jednocześnie dając natychmiastowy efekt, jeżeli chodzi o informacje raportowe na temat przebiegu naszych projektów.
Widok kanban w Dynamics 365 Sales
Twórcy systemu Microsoft Dynamics 365 Sales wyszli z założenia, iż w wielu organizacjach szansa sprzedażowa, każdy otwarty proces sprzedaży, to coś więcej niż tylko parę prostych kroków. Stąd pomysł, aby managerów sprzedaży, osobom, które zarządzają procesami prowadzącymi do pozyskiwania kontrahentów, dostarczyć widok kanban. Widok, pozwalający na szersze spojrzenie na toczące się w organizacji tematy sprzedażowe.
Nie tylko umożliwia on weryfikację etapu procesu, na którym znajduje się dana szansa sprzedaży, ale dokonuje zbiorczej agregacji kwot, które mamy “na stole”, a także pozwala na porównanie i szybką weryfikację otwartych i zamkniętych projektów sprzedażowych.
Dynamics 365 Sales idzie także krok dalej. Pozwala również użytkownikom, korzystającym z widoku kanban na klasyczne “drag&drop“, czyli przerzucanie kolejnych procesów sprzedażowych pomiędzy etapami, jeżeli dany temat powinien zostać awansowany (lub cofnięty!) do danej fazy.
Krótko mówiąc, jest to niezwykle efektywny i przydatny dodatek, zwłaszcza dla managerów, którzy lubią widzieć więcej w ramach jednego, prostego, sprawdzonego od lat widoku.