Na początku października Microsoft wypuścił na rynek July Update do systemu Dynamics 365. O nadchodzącej aktualizacji, która obejmuje między innymi zunifikowany interfejs pisaliśmy pod koniec lipca. W chwili obecnej wersja 9.0 jest dostępna dla systemu w wersji Online. Jak prezentują się wprowadzone zmiany, a przede wszystkim jak wpłyną na poprawę ergonomii pracy?
Zakres zmian
Zmiany w Dynamics 365 są zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne. Wizualne rzucają się w oczy na pierwszy rzut oka. Formularze CRM stały się bardziej przejrzyste i kolorowe, system zyskał nowe formanty kontrolek, przez co nasze dane mogą zostać zwizualizowane inaczej niż w formie zwykłego tekstu, a Business Process Flow nie zasłania nam połowy formularza. W ramach rozwoju funkcjonalnego system Dynamics zyskał między innymi:
- encje wirtualne, które mają służyć do wyświetlania danych z innych systemów informatycznych,
- dodatkową kontrolkę pozwalającą na dodanie listy wielokrotnego wyboru,
- dostęp z poziomu interfejsu użytkownika do Flow, tj. narzędzia pozwalającego nam na zbudowanie przepływów między równymi systemami.
Na początek omówimy zmiany wizualne.
Nawigacja
Nawigacja w Dynamics CRM do wersji 2011 opierała się na pasku nawigacyjnym umieszczonym z lewej strony. W wersji 2013, Microsoft przedstawił nam pasek nawigacyjny umieszczony w górnej części ekranu. Lipcowe wydanie to powrót do wstążki umieszczonej po lewej stronie ekranu. Taką samą nawigację mamy w innych dodatkach, np. w Dynamics 365 for Talent.
Po aktualizacji dostęp do naszych ulubionych rekordów jest jeszcze szybszy. Wystarczy przypiąć pinezką do panelu nawigacyjnego naszego najważniejszego klienta ostatnią szansę sprzedaży którą procesujemy lub widok kontaktów, z którego najczęściej korzystamy. W rezultacie, wszystkie najważniejsze dla nas informacje są dostępne na wyciągnięcie ręki.
Business Process Flow
Dzięki wprowadzeniu ujednoliconego interfejsu zmienia się wygląd Business Process Flow. Tak samo jak do tej pory, przepływ procesów biznesowych pozostaje umieszczony ponad formularzem rekordu, ale jedynie w formie skróconej. Jeśli chcemy wyświetlić poszczególne kroki na każdym etapie procesu, możemy przypiąć BPF do prawej krawędzi ekranu lub wyświetlić ad hoc.
Po przypięciu do prawej krawędzi okno Business Process Flow wyświetla kroki etapu, który jest wybrany przez użytkownika i zmienia się dynamicznie wraz ze zmianą etapu. Przypięty raz przez użytkownika, będzie już wyświetlany do czasu, aż użytkownik zdecyduje się go schować. Dzięki temu użytkownicy, którzy chcą widzieć poszczególne kroki w odniesieniu do bieżącego etapu procesu, nie muszą za każdym razem przypinać go na nowo.
Podobna zmiana została wykonana w przypadku skróconego formularza tworzenia. Zamiast wyświetlać go na górze ekranu, Microsoft zdecydował się go przenieść i umieścić z prawej strony.
Nowe formanty
Lipcowy update przyniósł ze sobą wiele zmian. Poprawione zostało formatowanie nagłówka formularza, porzucono dotychczasowe karty na rzecz zakładek. Teraz możliwe jest również zawijanie etykiet pól, łatwiejsza jest edycja wartości w polach wyszukiwania. Do dyspozycji jest też nowy typ pola, który pozwala natworzenie list wielokrotnego wyboru. Dodatkowo, wraz z aktualizacją dostaliśmy pakiet nowych formantów do kontrolek na formularzach. Co prawda część z nich była już dostępna wcześniej, ale nie można było ich uruchomić na formularzach w wersji webowej, a jedynie dla wersji mobilnych na tablet i telefon.
Teraz dane, które zbieramy o naszych klientach i kontaktach, możemy przedstawić w rozbudowanej formie wizualnej. Załóżmy na przykład, że rating relacji z klientem prezentujemy za pomocą gwiazdek, limit kredytu – w formie suwaka z możliwością wpisania wartości liczbowej, a scoring klienta za pomocą wypełnionego pokrętła łukowego czy promieniowego. W graficznej formie danych ogranicza nas jedynie nasza koncepcja prezentacji.
Czego na razie brakuje wersji 9.0?
Microsoft zaprezentował niedawno nowy dodatek do Outlooka, który umożliwia sprawniejszą pracę z systemem Dynamics 365 z poziomu klienta poczty. Niestety, Dynamics 365 App for Outlook nie jest jeszcze dostępny dla lipcowej aktualizacji. Musimy na niego jeszcze chwilę poczekać.
Ujednolicony system
Dynamics CRM przebył długą drogę, aby osiągnąć zunifikowaną postać interfejsu użytkownika. Czeka nas jeszcze wiele zmian związanych z dostosowaniem interfejsów użytkownika do identycznych form i funkcjonalności na różnych urządzeniach. Ujednolicony interfejs docelowo niestety nie będzie dostępny wszędzie.
Nowe formanty kontrolek czy odświeżony Business Process Flow niestety nie będą też dostępne dla każdego użytkownika Dynamics 365 Customer Engagement. Najprawdopodobniej zunifikowany interfejs będzie możliwy do wykorzystania jedynie przez użytkowników nowych instancji CRM lub w formie dedykowanych aplikacji biznesowych autorstwa samego Microsoft, jego firm partnerskich lub dostawców usług.
Dla klientów, którzy już pracują na Dynamics CRM, możliwe będzie jedynie częściowe odświeżenie wyglądu systemu.