Czym jest Microsoft 365 Copilot?
Microsoft 365 Copilot to narzędzie oparte na generatywne sztucznej inteligencji, które wspiera użytkowników w realizacji zadań służbowych.
Użytkownicy wprowadzają polecenia w Copilot, a system generuje odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Mogą one zawierać zarówno informacje z internetu, jak i treści firmowe, do których użytkownicy mają odpowiednie uprawnienia.

Copilot w Business Central
Informacje o Copilot w Business Central - Business Central | Microsoft Learn
Copilot w Business Central to pierwszy na świecie asystent oparty na sztucznej inteligencji we wszystkich liniach biznesowych. Dzięki Copilot w Business Central małe i średnie organizacje zwiększają możliwości swoich pracowników dzięki intuicyjnym narzędziom AI, które zwiększają kreatywność i oszczędzają czas.
Copilot zawiera stale rozwijany zestaw funkcji, które pomagają użytkownikom w różnych rolach i zadaniach, niektóre z funkcjonalności są dostępne w wersji zapoznawczej (preview), która ma pozwolić użytkownikom BC zapoznać się z funkcjonalnościami, które zostaną wprowadzone w przyszłości. Taka wersja nie jest przeznaczona do użytku produkcyjnego, ponieważ jest stale ulepszana i testowana na podstawie opinii użytkowników. Dopiero, gdy funkcjonalność zostanie oznaczona jako ogólnie dostępna oznacza to, że można jej używać produkcyjnie. Dlatego podczas używania Copilota w wersji preview pamiętajmy, aby weryfikować wprowadzone przez niego dane.
W czym już teraz pomoże nam Copilot w instalacji BC i wersji PL?
Aby sprawdzić jakie mamy dostępne funkcjonalności Copilot należy wejść na stronę Funkcje Copilot i SI. Na tej stronie można wyłączyć lub ponowni ewłączyć poszczególne funkcje dla wszystkich użytkowników.
Obecność przełącznika Zezwalaj na przenoszenie danych wskazuje, że lokalizacja środowiska Business Central (w którym dane są przetwarzane i przechowywane) różni się od lokalizacji geograficznej Azure Open AI Service używanej przez Copilot. Po tym, jak usługa stanie się dostępna w lokalizacji geograficznej środowiska Business Central, środowisko zostanie z nią automatycznie połączone i przełącznik Zezwalaj na przenoszenie danych nie będzie już wyświetlany na stronie możliwości Copilot & AI.
System wyświetla nam funkcjonalności z podziałem na te, które są już ogólnie dostępne oraz na te, które w ramach środowiska istnieją w wersji zapoznawczej. Poniższy zrzut ekranu przedstawia środowisko w wersji 25.3)

Na temat każdej z funkcji możemy uzyskać więcej informacji poprzez wybranie „Dowiedz się więcej”
Przyjrzyjmy się na początek rozwiązaniom ogólnie dostępnym, czyli w pełni przetestowanych i udostępnionych przez Microsoft do użytku produkcyjnego.
Sugestie tekstów marketingowych
W Business Central można dodać tekst marketingowy do każdego zarejestrowanego towaru. Choć pełni on rolę opisu, różni się od pola Opis przedmiotu, które zawiera krótką nazwę ułatwiającą identyfikację produktu. Tekst marketingowy to bardziej rozbudowana i opisowa treść na cele marketingowe.
Dzięki Copilot szybko otrzymamy sugestię tekstową, która zostanie wygenerowana automatycznie. Tekst generowany przez sztuczną inteligencję jest dostosowany do elementu i stanowi dobry punkt wyjścia, który możemy następnie przerobić. Tekst opiera się częściowo na następujących informacjach:
- Atrybuty zdefiniowane dla elementu, na przykład opis, kolor, wymiary, materiał i tak dalej
- Wartość pola Opis na kartotece zapasu
- Kategoria towaru
- Możliwość wyboru preferencji stylu, takich jak ton głosu, format i długość
Poniżej przedstawiono kroki do wygenerowania tekstu marketingowego:
1. Przejdź na stronę zapasy
2. Wybierz kartotekę zapasu, do którego chcesz wygenerować treść
3. Ze wstążki wybierz Zapas > Tekst marketingowy

4. Wybierz opcję Sugeruj tekst marketingowy
5. Dostosuj ton, format oraz wyróżnienie według preferencji

6. Generuj
7. Jeśli wygenerowany tekst spełnia twoje oczekiwania, wybierz Zachowaj to

8. Teraz zainspirowany już treścią od Copilot, możesz zmodyfikować tekst według własnych upodobań

Tekst marketingowy jest gotowy!

Wersja Preview
Microsoft w wersji zapoznawczej pozwala nam zgłębić kolejne możliwości Copilot. Postaramy się pokrótce przedstawić każdą z funkcji.
Chat
Ta funkcja umożliwia nam konwersowanie z Copilotem jako naszym osobistym asystentem. Chcesz zobaczyć najnowsze faktury? Poproś swojego asystenta Copilot, aby ci je pokazał. Proste i łatwe, a także oszczędza nasz czas na szukanie informacji w systemie. Informacje podane na tacy.

Copilot sugeruje nam zestaw monitów, które możemy wykorzystać pisząc prośby do naszego asystenta AI.

Analizuj listę
Mam nadzieję, że już znasz tę funkcję, a jak nie to, że od teraz zaczniesz z niej korzystać. Kiedy musisz zafiltrować listy, uporządkować dane, poproś o to Copilot. Wystarczy, że opowiesz mu co chcesz uzyskać, a on pomoże ci to osiągnąć. Łatwe i szybkie.
Możesz prosić o pomoc asystenta AI z poziomu listy lub trybu analizy - w obu przypadkach postara Ci się pomóc.
Copilot może użyć dowolnego z widocznych lub ukrytych pól na stronie listy i dodać je jako kolumny do układu karty analizy. Pola ukryte to pola, które zwykle dodaje się do listy przez personalizację strony.
Gdy Copilot stwierdzi, że ukryte pole jest przydatne dla karty analizy, pole jest wyświetlane jako kolumna w układzie karty. Jest ona również wyświetlana w okienku Kolumny, dzięki czemu można ją ukryć lub zmienić jej kolejność albo też dodać ją do innych kart analizy dla tej listy.
❗ Jeżeli administrator wyłączył personalizację dla Twojego profilu (roli), Copilot nie może korzystać z ukrytych pól z listy.
1. Przejdź na listę
2. Wybierz znak Copilot ze wstążki -> Analizuj listę

3. Napisz co chcesz uzyskać, a następnie wybierz przycisk Generuj

- Copilot dostosował dane zgodnie z tym jak zrozumiał twoje polecenie

5. Jeżeli chcesz bardziej zmodyfikować widok, możesz prosić o to dalej Copilot


Sugestie wierszy sprzedaży
Kolejna funkcjonalność, która ułatwi nam pracę. Jakie jest przeznaczenie sugestii wierszy sprzedaży?
Znajdź produkty
Copilot pomaga znaleźć produkty na podstawie niejasnych lub niepełnych opisów, ułatwiając wyszukiwanie wśród tysięcy pozycji w Business Central. Analizuje dane, poprawia literówki, stosuje synonimy i przeszukuje powiązane tabele, by szybciej dostarczyć trafne wyniki.
Znajdź dokument według odwołania
Copilot umożliwia szybkie wyszukiwanie dokumentów sprzedaży na podstawie częściowych informacji, eliminując konieczność ręcznego filtrowania. Rozpoznaje ewolucję dokumentów (oferta → zamówienie → faktura) i interpretuje różne identyfikatory, usprawniając proces.
Znajdź produkty z załącznika
Copilot analizuje pliki, identyfikując kolumny z produktami, ilością i jednostką miary. Automatycznie mapuje dane i przekazuje je do funkcji wyszukiwania produktów, umożliwiając szybkie odnalezienie potrzebnych pozycji.
1. Z poziomu faktury sprzedaży w sekcji wierszy, wybierz symbol Copilot
2. Wybierz Suggest sales lines

3. Możesz napisać własnymi słowami czego potrzebujesz lub użyć przewodnika tworzenia monitów, który zasugeruje możliwe zapytania

4. Wybierz Generuj

5. Copilot zasugerował nam wiersze, które były uwzględnione na ostatniej fakturze dla tego kontrahenta. Jeżeli chcemy je przenieść na wiersze, klikamy Insert

6. Dane przenoszą się na wiersze aktualnej faktury sprzedaży

Zaproponuj elementy zastępcze (substytuty) za pomocą Copilot
Aby zapewnić szybkie realizowanie zamówień, firmy często przypisują podobne produkty do zapasu, które mogą służyć jako zamienniki. Jest to szczególnie przydatne, gdy pierwotnie zamówiony produkt jest niedostępny. Proces wyszukiwania i przypisywania odpowiednich zamienników bywa czasochłonny, dlatego Copilot może w tym pomóc. Funkcja sugerowania substytutów w Copilot usprawnia i przyspiesza znalezienie alternatywnych produktów.
1. Przejdź na kartotekę zapasu
2. Ze wstążki wybierz Zapas -> Substytuty

3. Ze wstążki wybierz logo Copilot > Suggest with Copilot

4. Copilot generuje propozycje substytutów
5. Wybierz Insert all, jeśli chcesz zastosować wszystkie zapasy jako substytuty

Więcej o tej funkcjonalności w filmie: Nowości w ramach Business Central Wave 2 2024 cz. 3 – wsparcie Copilot
Jak widać, Microsoft idzie z duchem czasu, zapewniając najnowocześniejsze rozwiązania w swoich produktach. W ramach kolejnych aktualizacji planowane są kolejne funkcjonalności w ramach sztucznej inteligencji, dlatego zachęcam serdecznie do śledzenia naszego bloga, gdzie będziemy informować o nowościach rozwiązania Copilot w Business Central.
W kolejnych wpisach planujemy również przybliżyć funkcjonalności dostępne już od jakiegoś czasu w BC oparte na uczeniu maszynowym i danych historycznych. Stay tuned!