W dniach 15 – 19 lipca, w Las Vegas odbyła się największa, globalna konferencja Microsoft – Inspire. Zarówno dla kanału partnerskiego, jak i samych pracowników Microsoft jest to czas podsumowań, refleksji i zbierania wniosków na kolejny rok intensywnej pracy. Podczas wydarzenia ponad 18000 pracowników Microsoft oraz partnerów firmy poznało filary strategii na kolejne 12 miesięcy. Poniżej opiszę trzy z nich, mające — z mojego punktu widzenia — największy wpływ na biznes naszych Klientów:
- 3 chmury (Office 365/Microsoft 365, Dynamics 365, Azure)
- Sztuczna inteligencja
- Social selling, czyli Dynamics 365 z LinkedIn Sales Navigator
Warto jednak zacząć od słów CEO Microsoft, Satya Nadelli, które pokazują, jak ogromną zmianę światopoglądową przechodzi Microsoft, stawiając w sercu swojej strategii nie produkty, a samych Klientów:
„Having a deep sense of customers’ unmet and unarticulated needs must drive our innovation. We can’t let any organizational boundaries get in the way of innovation for our customers”.
Cytat ten jest idealnym otwarciem dla dalszych rozważań, pokazuje bowiem, jak daleką drogę przeszedł Microsoft od sprzedaży produktów, przez usługi, aż do dostarczania prawdziwej wartości swoim Klientom i kreowania z Nich pionierów swoich branż!
Polski rynek na tle globalnym
Polska znalazła się w gronie 16 krajów z największym przyrostem liczby nowych Klientów usług Microsoft w ciągu ostatniego roku. Pokazuje to, jak wielki potencjał charakteryzuje nasz rynek i jak dużo pracy pozostaje jeszcze przed partnerami Microsoft. Zestawiając ten fakt z wieloma badaniami rynkowymi wskazującymi szybko rosnący poziom cyfryzacji naszego kraju oraz obserwowany przez nas dynamiczny wzrost popytu na narzędzia biznesowe Microsoft w ciągu ostatnich 12 miesięcy, mamy silny sygnał wskazujący na ocieplenie stosunku polskich decydentów do globalnych rozwiązań (szczególnie w dobie konsolidacji rynku rodzimych rozwiązań biznesowych, którego efektem jest brak wsparcia dla coraz większej liczby polskich systemów, chociażby ERP).
Idealnie obrazuje to potencjał rozwiązań chmurowych w porównaniu do rozwiązań lokalnych (on-premises). Jeszcze kilka lat temu na słowo „chmura” włosy jeżyły się na głowie pracowników większości działów IT w polskich firmach. Po kilku latach szeroko zakrojonej kampanii edukacyjnej prowadzonej m.in. przez Microsoft pokazującej, że chmura jest bezpieczna, wygodna, optymalizuje koszty oraz daje możliwości nieporównywalne większe niż lokalne rozwiązania – okazuje się, że Polska jest w czołówce krajów europejskich w kontekście otwartości oraz pozytywnego podejścia do „clouda”. Jest to kolejny czynnik obrazujący coraz większy popyt na rozwiązania globalne, których zaletami są przede wszystkim innowacyjność, stabilność, bezpieczeństwo oraz szeroko dostępne wsparcie, w porównaniu do malejącego popytu na rozwiązania lokalne (będące w dużej mierze dostępne wyłącznie w modelu on-premises).
3 chmury
Pomimo tego, iż Inspire nie jest konferencją produktową, a biznesową, na właściwie każdej sesji padały co najmniej kilka razy nazwy sztandarowych rozwiązań Microsoft: Office 365, Microsoft 365, Dynamics 365, Azure. Wyjaśnienie tego faktu jest głęboko zakorzenione w nowej misji Microsoft, którą jest łączenie świata technologii ze światem biznesu. Rozwiązania informatyczne mają przede wszystkim wspierać biznes oraz być dźwignią do jego rozwoju. I tak Office 365 oraz Microsoft 365 mają zostać podstawowymi narzędziami wspierającymi codzienną produktywność w każdym przedsiębiorstwie (już dzisiaj ponad 90% firm z listy Fortune 500 korzysta z chmury Microsoft); Dynamics 365 jako jedyna na świecie platforma zawierająca rozwiązania klasy CRM, ERP oraz Marketing Automation, ma burzyć mury pomiędzy działami i wspierać wszystkie procesy biznesowe zachodzące w przedsiębiorstwie. Z kolei Azure ma być przede wszystkim elastyczną oraz bezpieczną (warto tutaj wspomnieć o usłudze Azure Stack, czyli usługach Azure przetwarzanych w data center położonych na terytorium danego kraju) platformą pozwalającą optymalizować koszty i zwiększać innowacyjność.
Brzmi jak pieśń przyszłości lub marketingowy bełkot? Nic bardziej mylnego, najlepszymi adwokatami Microsoft są jego sami klienci – w ciągu ostatnich 12 miesięcy Azure zaliczył 93-procentowy wzrost, Dynamics 365 – 65% oraz Office 365 aż 42% wzrostu.
Sztuczna inteligencja
Podczas mojej wizyty w Stanach spotkałem się ze znajomym, który mieszka tam od ponad dwudziestu lat. W związku z tym, iż tak jak każdy dobrze wie – co dzisiaj jest na topie w Stanach, w Polsce popularne będzie za 5 lat – chciałem dowiedzieć się, co w Stanach aktualnie jest modne w IT. Jak się okazało, odpowiedź była prosta: Artificial Inteligence, czyli sztuczna inteligencja. Zaskakuje jednak popularność i powszechność tematyki AI w różnych sferach życia: aktualnie mając w CV wpisane w kompetencjach „Sztuczna Inteligencja”, jest się najbardziej poszukiwanym pracownikiem w USA; co drugi podcast w radiu poświęcony jest AI; również sama konferencja Inspire obfitowała w sesje poświęcone Cortanie, Machine Learning, Azure AI. Warto zaznaczyć również fakt, że Microsoft ten trend widzi i również zaczyna popularyzować Sztuczną Inteligencję:
- w aktualizacji Dynamics 365, October Release, która będzie dostępna w październiku, natywnie wszytych jest wiele mechanizmów predykcyjnych do modułów sprzedaży oraz marketingu, pozwalających m.in. predyktywnie liczyć scoring potencjalnych Klientów, dostarczać interaktywne podpowiedzi dla handlowców czy optymalizować trasę mobilnych serwisantów
- Dynamics 365 Business Central posiada dziesiątki predefiniowanych, kompleksowych raportów opartych o mechanizmy predykcyjne oraz PowerBI
- platforma Azure zachęca do budowy własnych rozwiązań opartych o AI oraz ML, tu warto wspomnieć przykład partnera z Rumunii, który stworzył wirtualną rekruterkę na podstawie usług Azure
Brzmi niezwykle interesująco, jednym zdaniem – witamy w XXI wieku!
Social Selling, czyli Dynamics 365 z LinkedIn Sales Navigator
W zeszłym roku z hukiem po całym globie rozeszła się informacja o zakupie LinkedIn przez Microsoft. Wielu zastanawiało się, jaki wpływ będzie miała taka zmiana na największy biznesowy portal społecznościowy, a wielu nawet wieściło jego rychły upadek. Po ponad roku okazuje się, że Microsoft nie tylko nie zablokował rozwoju LinkedIn swoimi korporacyjnymi strukturami, ale wręcz zapewnił powiew dobrych zmian, które zaowocowały wieloma usprawnieniami w samym portalu oraz jego modelu biznesowym. Po pierwsze Sales Navigator, czyli narzędzie umożliwiające sprzedaż kanałem social – gdzież indziej szukać potencjalnych Klientów i prowadzić z nimi komunikację, jeśli nie poprzez największy portal ich zrzeszający? Po drugie – natywna integracja z Dynamics 365, umożliwiająca pracę z LinkedIn bezpośrednio z poziomu interfejsu CRM. Personalnie uważam, że tak popularny dzisiaj w Stanach Social Selling jest przyszłością sprzedaży B2B w Polsce – narzędzia Microsoft umożliwiają nam to już dzisiaj.
To jeszcze nie koniec
Inspire to przede wszystkim ponad 250 sesji podczas 5 dni konferencji, więc ciężko zmieścić w krótkim tekście wszystkie nowości oraz trendy, które się pojawiły. Z innych istotnych kwestii warto wspomnieć o dalszym rozwoju takich narzędzi jak Flow, PowerApps czy PowerBI.
Wszystkich zainteresowanych bliższym zapoznaniem się z opisywanymi przeze mnie kwestiami, zapraszam do kontaktu bezpośredniego – adam.sobczyk@intersys.pl