Business Central Wave 2 2024

Opublikowany
11.10.2024
Business Central Wave 2 2024
Zgodnie z corocznym harmonogramem, Microsoft wprowadza kolejną falę nowości w systemie Dynamics 365 Business Central.

W ramach Wave 2 2024 (wersja 25), nowe funkcje i usprawnienia będą udostępniane od października 2024 do marca 2025, oferując użytkownikom jeszcze bardziej zaawansowane narzędzia wspierające codzienne operacje biznesowe.

Szczegółowo zmiany opisane zostały na stronie Microsoft pod linkiem:

New and planned features for Dynamics 365 Business Central, 2024 release wave 2 | Microsoft Learn

Poniżej prezentujemy skrót najciekawszych zmian w wybranych obszarach:

Obszar aplikacji

  1. Wspólna praca nad zapisami magazynowymi

Nowa funkcjonalność pozwala wielu pracownikom jednocześnie pracować nad transakcjami zapisów magazynowych, bez wzajemnego blokowania się. Dzięki temu firmy mogą optymalizować przepływ pracy, usprawniając proces zarządzania magazynem.

  1. Integracja Business Central z Dynamics 365 Field Service

Funkcjonalność oferuje bezproblemowe, zintegrowane rozwiązanie do zarządzania zadaniami serwisowymi, zużyciem i transakcjami finansowymi. Jest to zaawansowane rozwiązanie do zarządzania zleceniami pracy i zużyciem w usłudze Field Service oraz efektywnego fakturowania i realizacji w Business Central.

  1. Wyświetlanie dostępności elementów w zleceniach pracy usługi Field Service

Użytkownicy mogą teraz synchronizować dane magazynowe między lokalizacjami w Business Central, a magazynami w Field Service, co zwiększa dokładność i przejrzystość zarządzania zasobami potrzebnymi do realizacji usług.

  1. Archiwizowanie dokumentów związanych z zarządzaniem usługami serwisowymi

Nowa funkcja umożliwia skonfigurowanie automatycznej archiwizacji dokumentów dla modułu serwisowego, funkcja jest podobna do tej znanej już z obszarów sprzedaży i zakupu. Dzięki automatycznej archiwizacji Business Central tworzy wersję zarchiwizowanego dokumentu, gdy wykonywane są następujące czynności:

  • Usuń ofertę serwisową lub zlecenie serwisowe.
  • Księgowanie zlecenia serwisowego.
  • Konwertowanie oferty usługi na zamówienie.
  1. Raporty Excel dla konsolidacji i środków trwałych

W tej wersji zostały dodane również cztery układy raportów programu Excel:

  • Skonsolidowany bilans próbny (wersja zapoznawcza)
  • Szczegóły środka trwałego (wersja zapoznawcza)
  • Analiza środków trwałych (wersja zapoznawcza)
  • Przewidywana wartość środka trwałego (wersja zapoznawcza)

Układy raportów są dostępne za pośrednictwem wyszukiwarki oraz widoku głównego Księgowa/Księgowy.

  1. Dodawanie rozszerzonego tekstu do wierszy planowania projektu

Funkcja pozwala dodawać dodatkowe, rozszerzone teksty do wierszy planowania projektów, które mogą być automatycznie lub ręcznie przypisane do dokumentów na podstawie określonych kryteriów

  1. Domyślna ilość 1 dla kont w dokumentach

System umożliwia teraz automatyczne wprowadzenie domyślnej ilości równej 1 w dokumentach sprzedaży i zakupu dla wierszy typu konto K/G, co usprawnia wprowadzanie danych i zmniejsza ryzyko błędów.

  1. Bezp. odłożenie i pobranie na projektach

Umożliwiono korzystanie z funkcji bezpośredniego pobierania i odłożenia w lokalizacjach magazynowych powiązanych z projektami, co upraszcza zarządzanie logistyką zadań projektowych.

  1. Rozliczenia subskrypcyjne i rozpoznawanie przychodów

W najnowszej wersji Business Central wprowadzono moduł obsługi modeli biznesowych opartych na subskrypcjach, które coraz częściej są wdrażane przez firmy z różnych sektorów. System umożliwia teraz zarządzanie szerokim zakresem scenariuszy subskrypcyjnych za pomocą prostych procesów, które ułatwiają rozliczanie towarów i usług zgodnie z cyklicznym harmonogramem na przykład: konserwację sprzętu, wsparcie IT czy usługi sprzątania. Dzięki nowej funkcji, możliwe jest tworzenie mieszanych umów subskrypcyjnych, które łączą sprzedaż towarów i usług z precyzyjnie określonymi harmonogramami rozliczeń.

Szablony subskrypcyjne upraszczają tworzenie umów, standaryzując parametry i cykliczne harmonogramy rozliczeń. Użytkownicy mogą zarządzać bieżącymi cenami oraz planować ich przyszłe aktualizacje. Automatyzacja obejmuje również księgowanie rozliczeń międzyokresowych, przypisując przychody i wydatki do odpowiednich okresów w rachunku zysków i strat.

Kluczowe funkcje subskrypcji w Business Central obejmują:

  • Umowy z cyklicznym fakturowaniem za towary i usługi.
  • Elastyczne harmonogramy rozliczeń, dostosowane do typowych przypadków użycia.
  • Rozliczenia oparte na zużyciu
  • Automatyczne rozliczenia.
  • Zintegrowane odroczenia
  • Rozpoznawanie przychodów na podstawie harmonogramów.
  • Aktualizacje umów, obejmujące zmiany parametrów i cen.
  • Standardowe raporty dotyczące umów, klientów, harmonogramów, przychodów oraz przyszłych rozliczeń. Większość raportów dostępna jest również w Power BI.

Funkcje subskrypcyjne są dostępne zarówno dla użytkowników z licencjami Essential, jak i Premium.

  1. Uzupełnianie zapasów dla projektów 

Dodano również nową funkcję, która pozwala na szybkie i łatwe upewnienie się, że jest niezbędna ilość zasobów do rozpoczęcia nowego projektu lub utrzymania jego płynnej realizacji. Na stronie „Kartoteka projektu” wprowadzono możliwość tworzenia zamówień zakupu dla potrzebnych towarów za pomocą nowej akcji „Utwórz zamówienie zakupu”. Użytkownicy mogą teraz wygenerować, przejrzeć i edytować zamówienia zakupu bezpośrednio z poziomu projektu, a następnie wysłać je do dostawców.

Nowy proces jest intuicyjny i zbliżony do funkcji znanych z obszaru sprzedaży, umożliwiając bezpośrednie tworzenie zamówień zakupu z projektów. Wykorzystuje on ten sam algorytm co arkusz planowania zamówień, dzięki czemu nie wymaga skomplikowanej konfiguracji do generowania rekomendacji. Algorytm inteligentnie analizuje zapotrzebowanie i dostępność pozycji, co czyni proces bardziej efektywnym i łatwym w obsłudze.

  1. Większa użyteczność serwisu i projektów

Kolejna zmiana to zwiększenie użyteczności obszarów: serwisu i projektów. Poprzez dodanie nowych elementów i uproszczenie procesów, aby jeszcze bardziej ułatwić pracę użytkownikom. W szczegółach można o tym przeczytać w oficjalnej dokumentacji MS: See improved usability for service and projects | Microsoft Learn

Copilot i innowacje AI
  1. Proponowanie serii numeracji za pomocą Copilota

Nowa funkcja Copilota wspiera tworzenie i aktualizowanie serii numeracji, co usprawnia ich konfigurację. Umożliwia automatyzację procesu generowania nowych serii numeracji lub modyfikowania istniejących, co pozwala na szybszą i bardziej efektywną obsługę cyklicznych operacji, jak aktualizowanie numeracji opartej na roku lub miesiącu.

  1. Porozmawiaj z Copilotem, aby dowiedzieć się, jak korzystać z zainstalowanych aplikacji

Kolejną udostępnianą funkcją Copilot w Business Central jest możliwość wyjaśnienia i prowadzenia pracowników przez proces korzystania z funkcjonalności zainstalowanych dodatkowych aplikacji, przekształcając Copilota w wewnętrznego eksperta, który rozumie Twój unikalny Business Central.

Możliwości czatu Copilot zostały ulepszone o następujące elementy:  

  • Użytkownicy mogą zadawać pytania dotyczące zawartości zainstalowanych aplikacji dodatkowych, takich jak nowe strony, pola i procesy biznesowe.  
  • Copilot wyjaśnia i prowadzi w oparciu o dokumentację dostarczoną przez aplikacje zainstalowane w środowisku Business Central.
  1. Szybsze tworzenie informacji o produkcie dzięki Copilot

Nowa funkcja Copilota ułatwia dodawanie nowych zapasów, wykorzystując informacje z podobnych produktów. Może zasugerować takie dane, jak:

  • Warianty,
  • jednostki miary,
  • substytuty,
  • wymiary.  

Dzięki temu zarządzanie informacjami o produkcie staje się bardziej efektywne. Copilot skraca czas potrzebny na utworzenie nowego produktu i pomaga w szybszym przygotowaniu go do transakcji, co zwiększa wydajność procesów biznesowych.

Development
  1. Usprawnienie przechwytywania danych o wydajności

Trzy wersje temu został wprowadzony profiler, który stał się kluczowym narzędziem do diagnozowania problemów z wydajnością. Jednak przechwytywanie danych o wydajności wymagało specyficznej konfiguracji. W tej wersji zostało dodane automatyczne przechwytywanie profili wydajności w tle, co upraszcza i przyspiesza proces analizy.

Dodany został tryb planowania oparty na regułach, który automatycznie przechwytuje profile w tle. Administratorzy i użytkownicy mogą teraz tworzyć zaplanowane reguły, które aktywują profiler na podstawie określonych kryteriów. Wyniki są dostępne do analizy, co ułatwia wykrywanie problemów z wydajnością.

  1. Nowe funkcje dla raportów

Kolejne ulepszenie dotyczy zarządzania raportami i dokumentami. Nowe funkcje sprawiają, że personalizacja raportów jest jeszcze łatwiejsza i bardziej intuicyjna.  
Oto najważniejsze zmiany: 

Układy Word: 

  • Nowa wtyczka Word pozwala kontrolować widoczność warunkową tekstu, tabel i ich elementów, co umożliwia tworzenie dynamicznych raportów 
  • Nowe układy dla takich dokumentów jak faktury czy zamówienia, umożliwiające zmianę wyglądu w Word 

Kartoteka układ raportów: 

  • Możliwość eksportu schematu raportu jako plik XML 
  • Aktualizacja układu według nowej definicji zestawu danych 
  • Tworzenie nowych, pustych układów Word dla raportów 

Kartoteka niestandardowych układów raportów: 

  • Migracja układów do nowej tabeli systemowej, co umożliwia ich wyświetlanie na stronie Report Layouts.

Te usprawnienia pozwalają na jeszcze większą elastyczność i personalizację raportów w Business Central. 


Ustawodawstwo
  1. Obsługa wielu numerów VAT dla klientów

W najnowszej aktualizacji wprowadzono również funkcję obsługi wielu numerów VAT dla jednego klienta. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne dla firm, które prowadzą działalność w różnych krajach Unii Europejskiej. Umożliwia przypisanie różnych numerów VAT w zależności od kraju transakcji, co ułatwia zarządzanie sprzedażą międzynarodową. 
  
Nowa funkcjonalność dostępna jest w następujących dokumentach sprzedaży: 

  • Faktury sprzedaży 
  • Zamówienia sprzedaży 
  • Korekty sprzedaży 
  • Zwroty sprzedaży 


Dzięki temu firmy mogą lepiej dostosować się do wymogów prawnych i efektywniej prowadzić działalność międzynarodową. 

Obszar raportowania i analizy danych

  1. Analiza „ad hoc” środków trwałych, projektów i usług serwisowych

Dodano gotowe zapytania do trybu analizy, które zostały zaprojektowane, aby ułatwić analizę danych dotyczących środków trwałych, projektów i usług.

  1. Gotowe raporty Power BI do wykorzystania z pudełka

To wydanie dodaje wiele nowych raportów dotyczących finansów, sprzedaży, zakupów, zapasów, produkcji i projektów.

Dostępne są następujące raporty usługi Power BI:

  • Finanse: 14 raportów
  • Sprzedaż: 12 raportów
  • Zakupy: 13 raportów
  • Inwentaryzacja: 7 raportów
  • Produkcja: 11 raportów
  • Projekty: 6 raportów

Prosimy o ewentualny kontakt, w celu przekazania szczegółów dotyczących nowych standardowych raportów.

Obszar UX
  1. Klawisze dostępu i podpowiedzi w większej liczbie języków

W najnowszej aktualizacji Dynamics 365 Business Central Wave 2 Microsoft wprowadza szereg udogodnień poprawiających nawigację i dostępność systemu. Nowa funkcja "Key Tips" wspiera teraz wiele języków, w tym język polski, ułatwiając korzystanie ze skrótów klawiaturowych w różnych wersjach językowych. Dzięki temu użytkownicy mogą szybciej wykonywać codzienne zadania, a interfejs staje się bardziej przystępny i intuicyjny. Dodatkowo usprawniono obsługę klawiszy dostępu, co pozwala na jeszcze łatwiejsze poruszanie się po systemie.

  1. Możliwość dołączania wielu plików dla „drag and drop”

Funkcja umożliwia przesłanie wielu plików za jednym razem. Można przekazać wiele plików, wybierając pozycję „Przeglądaj” aby wybrać je ręcznie, lub przeciągając wiele plików do okna dialogowego.

  1. Zmiana rozmiaru kolumn przy zablokowanej personalizacji

Możliwość dostosowywania rozmiaru kolumn została odłączona od funkcji personalizacji, dzięki czemu pomimo zablokowanej personalizacji użytkownik może optymalizować szerokość kolumn.

  1. Zmiana metody wyszukiwania na listach

Funkcja wprowadza nowoczesną opcję wyszukiwania na listach, która koncentruje się wyłącznie na kolumnach, dla których jest dodana opcja wyszukiwania pełno tekstowego.

Podsumowując aktualizacja Release Wave 2 2024 wprowadza ciekawe ulepszenia oraz nowe funkcje, które mają na celu zwiększenie efektywności i wydajności firm korzystających z Business Central. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii AI, większej integracji z Dynamics 365, użytkownicy mogą liczyć na jeszcze bardziej ułatwiające prace narzędzia, wspierające ich codzienne operacje biznesowe.

Po więcej szczegółów zapraszamy do odwiedzenia strony:

New and planned features for Dynamics 365 Business Central, 2024 release wave 2 | Microsoft Learn

lub do bezpośredniego kontaktu z Intersys drogą mailową: sales@intersys.pl

Poprzedni
Następny
Następny