Przesunięcie, podział lub połączenie środków trwałych - funkcjonalność Dziennika podziału w Microsoft 365 Dynamics Business Central

Opublikowany
28.8.2024
Przesunięcie, podział lub połączenie środków trwałych - funkcjonalność Dziennika podziału w Microsoft 365 Dynamics Business Central
W kolejnym artykule na temat modułu środków trwałych, omówimy funkcje dziennika podziału środków trwałych. Skoncentrujemy się na trzech głównych operacjach: przesunięciu, podziale oraz połączeniu środków trwałych. Dodatkowo, dziennik podziału jest używany w celu przesunięcia zaksięgowanych zapisów ŚT na inny ŚT.

Przesunięcie środka trwałego: Ta funkcja pozwala na przeniesienie środka trwałego z jednej lokalizacji do innej. Jest używana, gdy zmienia się miejsce użytkowania środka trwałego, na przykład przeniesienie maszyny z jednego oddziału firmy do innego.

Podział środka trwałego: Umożliwia podzielenie jednego środka trwałego na kilka mniejszych jednostek. Jest to przydatne, gdy duży środek trwały, np. obszar gruntu, zostaje rozdzielony na mniejsze działki, które mogą być sprzedane lub zagospodarowane osobno.

Połączenie środków trwałych: Ta funkcja pozwala na połączenie kilku środków trwałych w jeden. Jest stosowana, gdy kilka mniejszych środków trwałych zostaje zintegrowanych w jedną większą jednostkę, na przykład połączenie mniejszych działek w celu stworzenia większej inwestycji budowlanej.

Aby połączyć, przesunąć czy podzielić środek trwały w BC, w pierwszej kolejności należy stworzyć nową kartotekę ŚT. W przypadku przesunięcia, należy odpowiednio uzupełnić lokalizację.

Następnie przejść do dziennika podziału ŚT. W polu Nr ŚT wybrać środek trwały, który chcemy przesunąć, natomiast w polu Nowy nr ŚT wybieramy odpowiedni środek trwały z wybraną już lokalizacją. Następnie należy uzupełnić podział kosztu nabycia, jak i pozostałe pole. Również nie zapominamy o nr dokumentu oraz dacie księgowania. Na końcu klikamy Podziel – po tym, nasze wiersze zostały podzielone w sposób wirtualny. Aby ostatecznie zaksięgować wiersze, należy przejść do dziennika K/G środków trwałych.

Tak przygotowane wiersze należy zaksięgować w Dzienniku K/G środków trwałych.

Wynikiem księgowania będzie przesunięcie danego środka trwałego na inną lokalizację.

W przypadku łączenia środków trwałych, schemat działa jest taki sam. Należy wybrać w dzienniku podziału środki trwałe, które chcemy połączyć i również zaksięgować przy pomocy Dziennika K/G środków trwałych. Należy pamiętać, aby w polu Nowy nr ŚT wybrać środek trwały, który jest nowy, nienabyty.

Tak przygotowane wiersze są już gotowe do połączenia środków trwałych i należy je zaksięgować, aby postał nowy środek trwały, który jest ich połączeniem.

W wyniku połączenia powstają następujące zapisy księgi ŚT:

Proces podziału środka trwałego działa na takiej samej zasadzie jak połączenie, ale przy dzienniku podziału środków trwałych, należy odpowiednio ustawić koszt nabycia (%). Powinien być ustawiamy odpowiednia do nowego środka trwałego, który powstanie wyniku tego podziału.

Jak we wcześniejszych przykładach, należy wiersze podzielić, a następnie zaksięgować w Dzienniku K/G środków trwałych.

Mam nadzieję, że proces podziału, łączenia i przesunięcia środków trwałych w Business Central, po przeczytaniu artykułu oraz objerzeniu filmiku będzie bezproblemowy i ułatwi codzienną pracę.

Poprzedni
Następny
Następny