Kiedyś system obecny pod nazwą Dynamics 365 for Finance nad Operations, Business Edition, następnie zapowiadany jako Dynamics NAV „Tenerife”, w kolejnej wersji teraz stał się jednym, potężnym narzędziem pod nazwą Dynamics 365 Business Central. Microsoft zmieniając nazwę doprowadza do coraz to większej unifikacji swoich rozwiązań, aby spełniać strategię „One Microsoft”.
Otrzymujemy zatem dzisiaj produkt z niesamowitą ilością funkcjonalności dobrze znanych użytkownikom z systemu Dynamics NAV, przystosowanym do wykorzystania zarówno stacjonarnie, jak i w chmurze oraz z odświeżonym i wzmocnionym interfejsem użytkownika. I właśnie o tym interfejsie spróbujmy poniżej napisać parę słów, aby poznać go bliżej.
Pierwsze logowanie do systemu i… zupełnie zmieniony widok główny użytkownika. Tak, jak w poprzednich wersjach NAV`ki tak i w Business Central użytkownicy otrzymują pakiet predefiniowanych, kilkudziesięciu roli użytkowników, które są wypełnione funkcjonalnościami i wskaźnikami szytymi na ich miarę. Poniżej zaprezentowany jest widok dla Głównego Księgowego. Z czego się składa?
Na samej górze, mamy zmienione podejście do nawigacji poprzez poszczególne funkcje narzędzia. Zamiast rozwijanego drzewka z lewej strony ekranu, która zajmował znaczną cześć obszaru roboczego systemu, otrzymujemy rozwijane opcje z paska poziomego:
Zakres funkcjonalny jest taki sam, a interakcja z menu bardziej przypomina codzienne aplikacje i strony internetowe z których korzystamy.
Poniżej, dostęp do interaktywnego pokazu powiadomień oraz podręcznych akcji np. utworzenia nowego zamówienia sprzedaży, czy przygotowania faktury. O ile okienko powiadomień w dotychczasowym NAV było praktycznie nieużywane to tak w Business Central Partnerzy Klienta otrzymują możliwość ich modyfikowania, a więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprost z widoku głównego użytkownika przejść do nowego wpisu na blogu dotyczącego Business Central i jeszcze bardziej poszerzyć swoją wiedzę z zakresu Dynamics`a
Interaktywne kafelki, które znamy pod obecną formą od wersji NAV 2015, zostały również odświeżone i lekko zmieniły swoją formę. Wyróżnione zostały najważniejsze wskaźniki dla danej roli oraz rozszerzona ilość predefiniowanych kafelków widocznych na jednej stronie. Poprzez zmianę układu wyświetlania oraz zminimalizowanie ich do przyjemnych kwadratów, kafelki stały się bardziej podręczne dla użytkownika i nie zajmują już tak znaczącej części roboczej okna systemu, jak w poprzednich wersjach, co skłania do tego, aby częściej z nich korzystać, a jednocześnie mieć na jednym ekranie wszystkie najważniejszy liczby na których opieramy swoje działania.
Końcową sekcją widoku dla każdej roli może być tzw. Asystent biznesu wyrażony w postaci interaktywnych wykresów (również z możliwością drill-down`a do pierwotnego zapisu transakcji), jak również okna z np. wybranymi numerami kont księgi głównej i ich saldami, kartotekami nabywców, czy kartotekami zapasów, które wymagają szczególnej uwagi i kontroli. Ważnym jest fakt, że w Business Central, operacyjny użytkownik otrzymuje dużo większe możliwości personalizacji swojego widoku, a poszczególne zmiany dokonane przez użytkownika zostają zapisane w formie rozszerzenia funkcjonalnego (tzw. Extension), które następnie może być wykorzystane dla innej roli, konta, czy kolejnej instalacji systemu.
Business Central, jako następca NAV dostarcza mnogość nowych funkcjonalności i wygodnych usprawnień, których wyłącznym celem jest dostarczenie jeszcze większej intuicyjności i łatwości w codziennej pracy z systemem ERP. W ramach kolejnych wpisów będziemy starać się przybliżać poszczególne z nich tak, aby na moment udostępnienia rozwiązania Business Central w Polsce będziemy mogli efektywniej korzystać z nowego narzędzia.
Kiedy premiera w Polsce?
Informacja ta nie jest dla nas jeszcze dostępna. Na bieżąco śledzimy kanały informacyjne Microsoft i Partnerów, aby mieć pewność, że o tej premierze dowiemy się jako jedni z pierwszych.
Zatem pozostaje zadać sobie pytanie, czy Dynamics 365 Business Central będzie nowym, znaczącym graczem na rynku MŚP w Polsce i przejmie po Dynamics NAV swoją światową obecnoś? Biorąc pod uwagę fundamenty systemu, jego otwartość, dostępność w dwóch modelach (stacjonarny i chmurowy) oraz prostotę konfiguracji i szybkość implementacji – wierzymy, że tak!