Wsparcie procesów zwiększenia/zmniejszenia wartości i sprzedaży/likwidacji ŚT w systemie Business Central

Opublikowany
7.8.2024
Wsparcie procesów zwiększenia/zmniejszenia wartości i sprzedaży/likwidacji ŚT w systemie Business Central
W ramach kolejnego wpisu dotyczącego modułu środków trwałych, skupimy się na dwóch funkcjonalnościach: zwiększenie/zmniejszenie oraz sprzedaż/likwidacja środka trwałego.

Celem operacji jest zwiększenie/zmniejszenie wartości środka trwałego. Stosuje się takie transakcje gdy wartość rynkowa środka trwałego wzrasta, np. po modernizacji lub ulepszeniu bądź spada, np. z powodu zużycia lub uszkodzenia. Te operacje pomagają w dokładnym odzwierciedleniu rzeczywistej wartości środków trwałych w księgach. Natomiast sprzedaż/likwidacja jest ostatnim krokiem w cyklu życia środka trwałego, co pozwala na jego usunięcie z ewidencji księgowej. Proces sprzedaży lub likwidacji pozwala na aktualizację ewidencji księgowej i odzyskanie części wartości danego ŚT.

W pierwszej kolejności należy odpowiednio definiować grupy księgowe środka trwałego wraz z odpowiednimi kontami na stronie Grupy Księgowe ŚT

Odpowiednio uzupełniamy odpowiednie konta dotyczące zwiększenia, zmniejszenia. Dodatkowo należy ustawić konta przeciwstawne, jak również konta z sprzedaży/likw. brutto.

Są dwie ścieżki realizacji transakcji zwiększenia. Pierwszą z nich jest przez fakturę zakupu. Należy stworzyć nową fakturę zakupu, w wierszach uzupełnić odpowiednie pola. Należy wybrać odpowiedni środek trwały, który zwiększamy, jak również typ księgowania ŚT. Przygotowaną fakturę należy zaksięgować.

Kolejnym podejściem do zwiększenia/zmniejszenia czy sprzedaży/likwidacji ŚT jest wykorzystanie Dziennika K/G ŚT. Należy odpowiednio wybrać Typ konta jako środek trwały, Nr konta jako odpowiedni środek trwały, Typ księgowania ŚT odpowiednio do zwiększenia/zmniejszenia czy sprzedaży/likwidacji.

Następnie należy wykorzystać funkcję: Wstaw konto przeciws. ŚT, aby odpowiednie wartości zostały przypisane do odpowiednich kont. W przypadku likwidacji można pominąć wpisanie wartości, bo dany ŚT będzie likwidowany przy sprzedaży, zmniejszenia/zwiększenia określenie wartości jest już potrzebne. Wpis należy zaksięgować.

Proces sprzedaży/likwidacji można również zrealizować z poziomu faktury sprzedaży. Należy odpowiednio uzupełnić wybrane pola i zaksięgować fakturę.

Na kartotece danego środka trwałego można zobaczyć statystyki oraz informację dotyczące działań na ŚT.

Dziękuję za przeczytanie do końca wpisu i mam nadzieję, że będzie w pomocny w trakcie korzystania modułu środków trwałych w BC.

Poprzedni
Następny
Następny