Na dwa tygodnie przed Inspire, Microsoft poinformował, że wszystkie subskrypcje Dynamics 365 Customer Engagement i Unified Operations zostaną usunięte z cennika z dniem 1 października 2019 roku.
Microsoft zamierzał jednoznacznie zakomunikować zmiany w modelu licencjonowania, aby przygotować przedsiębiorstwa do funkcjonowania w nowej formule tak szybko i skutecznie, jak to możliwe, oraz przedstawić wpływ, jaki będzie to miało na firmy i ich Klientów.
Nowi Klienci od początku października nie będą już mogli zamawiać dotychczasowych licencji Dynamics 365 Customer Engagement and Unified Operations Plan. Zamiennie będzie obowiązywał jednak nowy model „Base and Attach Licenses”, który Microsoft nazywa „á la carte”.
W takim modelu płatność opiera się na wykorzystaniu określonych modułów przez użytkownika. Każdy Klient zawsze zaczyna od licencji podstawowej (Base License). Ponadto można dodać jedną lub więcej dodatkowych modułów na użytkownika jako licencja dołączona (Attach License).
Prawie wszystkie licencje są dostępne jako podstawowe i dołączone. Tylko Dynamics 365 for Marketing (licencjonowany na dzierżawcę), Dynamics 365 Project Service Automation and Talent nie są dostępne jako licencje dołączone. W przypadku tych modułów użytkownik będzie musiał zapłacić dodatkowo za drugą, podstawową.
Użytkownik, który potrzebuje dostępu do wszystkich modułów Customer Engagement, zamawia Dynamics 365 Project Service Automation jako licencję podstawową w tym nowym modelu i dodaje moduły Sales Enterprise Edition, Customer Service Enterprise Edition i Field Service jako licencje dołączone.
Całkowita cena dla użytkownika wynosi w tym przypadku 155 USD, a składa się z kosztów licencji podstawowej 95 USD oraz 3 licencji dołączonych po 20 USD każda. Zaletą dla Klientów końcowych jest opłata tylko za moduły, których używają w danym czasie, natomiast cena za 2 moduły jest taka sama, jak obecna cena Customer Engagement Plan Klienta.
W przypadku Unified Operations Plan obecnie możliwe jest zamówienie niektórych modułów, takich jak Dynamics 365 Talent lub Retail, jako samodzielne rozwiązania. Jednak Finance and Operations były zawsze postrzegane jako pojedynczy moduł, a od czasu wprowadzenia modułu Unified Operations Plan funkcjonalność ta mogła być zamawiana tylko za pomocą Unified Operations Plan. Zmiany nastąpią po 1 października 2019.
Według stanu docelowego na październik 2019, Finance and Supply Chain można zakupić jako oddzielne moduły. Minimalny wymóg to 20 użytkowników, z dostępem do obu aplikacji. Ponadto wszystkie moduły Dynamics 365 Customer Engagement można dodać jako licencję typu Attach w cenie 20 USD. Oczywiście, z wyjątkiem Project Service Automation and Marketing, za które zawsze opłata obowiązuje za licencję podstawową.
Czego dotychczasowi Klienci Customer Engagement and Unified Operations doświadczą od 1 października.
Ta zmiana będzie miała wpływ na subskrypcje obecnych Klientów, ale niekoniecznie od października 2019. Zmiany dla aktualnych Klientów wchodzą w życie dopiero w dniu odnowienia subskrypcji.
Na przykład, jeśli Klient zamówił licencje (o standardowym czasie trwania 12 miesięcy) w dniu 1 listopada 2018, musi przekonwertować licencje na nowy model za pomocą licencji Base i Attach przed 1 listopada 2019.
W przypadku pojawienia się ewentualnych technicznych implikacji zmian modelu licencjonowania, użytkownicy będą informowani na bieżąco.
Istnieje także możliwość zamówienia nowej subskrypcji dla istniejącego Klienta z terminem 36 miesięcy i wyłączenie starych subskrypcji, jeśli skutkowałoby to korzystniejszą ceną dla Klienta.
Po przejściu SKU (stock keeping unit) z CRM Online na Dynamics 365 Customer Engagement, który zgodnie z komunikatem w PartnerSource pozostanie dostępny do 31 października 2019. Również nie jest jeszcze jasne, czy zmieni się data ostatniego zamówienia, po potwierdzeniu tych informacji wszystkie szczegóły zostaną zaktualizowane.