Istotnym czynnikiem wpływającym na podejmowanie właściwych i efektywnych decyzji jest prawidłowa informacja o kosztach. Aby zapewnić poprawną wycenę oraz zapasy, które kupujemy i sprzedajemy, muszą być połączone z wszelkimi dodatkowymi kosztami poniesionymi w wyniku procesu sprzedaży i zakupu, takimi jak: fracht, ubezpieczenie, czy opłaty celne.
Z uwagi na to, że efekt księgowania kosztów dodatkowych ma wymiar wyłącznie finansowy i nie wpływa na ilość zapasów, funkcjonalność może być również wykorzystywana do:
- obniżek cen zakupu i sprzedaży (opłaty przeładunkowe, faktury korygujące, zwroty);
- rejestrowania opłat za transport;
- różnego rodzaju dostosowań związanych z wyceną zapasów.
Ustawienia kosztów dodatkowych są częścią ustawień finansów. W słowniku kosztów dodatkowych zdefiniować można różne typy kosztów dla rodzajów opłat, poprawiając w ten sposób jakość statystyk kosztów oraz sprzedaży:
Koszty dodatkowe można przypisać do każdego zaksięgowanego dokumentu przychodzącego (przyjęcia zakupu, przyjęcia zwrotu sprzedaży, przyjęcia przesunięcia) lub wychodzącego (wydania sprzedaży, wydania zwrotu zakupu) na dwa sposoby:
- w oddzielnej fakturze, gdzie połączymy koszt dodatkowy z zaksięgowanym przyjęciem bądź wydaniem zapasów, których on dotyczy,
- w oryginalnym dokumencie zakupu/sprzedaży, gdzie na wierszach znajdują się zapasy, do których będziemy dodawać koszt dodatkowy.
Koszt dodatkowy można przypisać ręcznie bądź automatycznie. W Microsoft Dynamics 365 Business Central v14 dostępne są 4 metody automatycznego przypisania kosztu dodatkowego:
- Równo – system podzieli kwotę kosztu dodatkowego i przypisze ją w równych częściach do pobranych wierszy zapasów.
- Wg kwoty – system podzieli koszt proporcjonalnie do kwoty wierszy z zapasem.
- Wg wagi – koszt zostanie podzielony proporcjonalnie do wagi zapasów.
- Wg objętości – koszt zostanie podzielony proporcjonalnie do objętości zapasów.
Opcje te widoczne są po przejściu z wiersza dokumentu z kosztem dodatkowym do przypisania kosztu dodatkowego i wybraniu ‘Sugeruj przypisanie kosztu dodatkowego’
Przykładowo wybierając ‘Wg objętości’, która jest jedną z dwóch nowych opcji, system dzieli koszt dodatkowy na wiersze (w tym przypadku przyjęcia zakupu) proporcjonalnie do sumarycznej objętości zapasów.
Drugą nowością dostępną w Business Central jest podział i przypisanie kosztu dodatkowego ‘Wg wagi’. Opcja ta działa w analogiczny sposób dzieląc kwotę według sumarycznej objętości zapasów na wierszach.
Po przypisaniu kosztu dodatkowego i zaksięgowaniu dokumentu w systemie tworzone są dodatkowe zapisy wyceny. Księgowanie kosztów dodatkowych ma wymiar wyłącznie finansowy i nie wpływa na ilość zapasów, jednak na utworzonym zapisie wyceny widoczna jest informacja o numerze zapisu księgi zapasów, którego koszt dodatkowy dotyczy.
Jakie korzyści wynikają z przypisywania kosztów dodatkowych do dokumentów w systemie Microsoft Dynamics 365 Business Central?
- Możliwość rejestrowania powiązanych z zapasami transakcji finansowych, które nie mają wpływu na ich ilość.
- Szybki podział i przypisanie kwoty kosztu dodatkowego, nawet jeśli dotyczy on wielu wierszy i sztuk przyjęć czy wydań zapasów.
- Uzyskanie poprawnych informacji o kosztach i sprzedaży, a w rezultacie podejmowanie trafnych decyzji.
- Zidentyfikowanie kosztów dostawy towarów może pomóc w podejmowaniu decyzji w celu optymalizacji sieci dystrybucji.