Na początku listopada Microsoft wywołał rewolucję wprowadzając na rynek Dynamics 365 Online. Na pojawienie się wersji On-Premises trzeba było poczekać do grudnia. Podejmując decyzję o wdrożeniu systemu Dynamics w nowym roku, mamy wybór między wariantami Online i On-Premises. Z tego powodu, wypadałoby opowiedzieć sobie, czym się różnią.
Wspominaliśmy już o różnicach między Online i On-Premises w kontekście Dynamics CRM. W przypadku Dynamics 365 Online i On-Premises różnice wykraczają poza te związane z instalacją na serwerze lub w chmurze.
Dostępne w obu wariantach
Systemy w dużej mierze są do siebie podobne. Większość różnic wynika z faktu, że rozwiązania chmurowe mogą być łatwo zintegrowane z innymi online’owymi rozwiązaniami Microsoftu. To, co jest wspólne dla obu wersji to:
AppSource
Zasoby AppSource (aplikacje stworzone przez Microsoft i zewnętrznych dostawców) są dostępne niezależnie od tego czy optujemy za rozwiązaniem chmurowym czy lokalną instalacją.
Power BI
Zarówno wersja Online jak i On-Premises pozwala na analizowanie danych i procesów biznesowych z wykorzystaniem Microsoft’owego narzędzia do BI – Power BI. Narzędzie umożliwia generowanie wizualnych zestawień danych (w tym na mapach z wykorzystaniem Bing Maps) i przygotowywanie pulpitów nawigacyjnych bez ograniczeń.
Edytowalny grid
Chociaż na pierwszy rzut oka nie wydaje się to być istotna zmiana, z punktu widzenia użytkownika jest bardzo ważna. Edytowalny grid to nic innego jak edytowalna tabela. W Dynamics CRM użytkownicy mogli przygotowywać swoje własne zestawienia tabelaryczne (np. wszyscy klienci, którzy mieszkają w Polsce i w ciągu ostatnich 3 miesięcy dokonali zakupu albo wszystkie produkty dostępne na rynku niemieckim). Dotychczas, aby edytować wartości w tabeli, użytkownik musiał otworzyć rekord w systemie. Dynamics 365 wprowadza możliwość edytowania rekordów z poziomu tabeli – tak jak w Excelu. Nie ma konieczności otwierania rekordu, żeby poprawić literówkę w nazwisku! Niewielka zmiana, która pozwala zaoszczędzić czas użytkownikowi.
Power Apps i Flow
O Power App i Flow już wspominaliśmy. Power Apps pozwala na tworzenie zewnętrznych aplikacji na urządzenia mobilne. Flow to narzędzie do tworzenia przepływów między różnymi systemami i aplikacjami działające podobnie do narzędzia ITTT. Oba narzędzia będą dostępne zarówno w wersji chmurowej jak i lokalnej.
Wizualny kreator procesów biznesowych
Co prawda poprzednie wersje systemu pozwalały na projektowanie procesów biznesowych, ale najnowsza wersja systemu została wzbogacona o wizualny kreator procesów.
Integracja z Office
Oba systemy można zintegrować z Office 365, a przede wszystkim można zintegrować je ze skrzynką mailową Microsoftu (Outlook lub Exchange). Po co? Zintegrowana z systemem skrzynka mailowa oznacza, że nigdy nie zginie nam żaden email, a wszystkie ustalenia z klientem będą przechowywane w systemie Dynamics. Microsoft zapewnia (niezależnie od tego, czy wybierzemy On-Premises, czy Online):
- Aplikację – Dynamics 365 App for Outlook,
- Klienta poczty dla Exchange Online (jeśli mamy subskrypcję Exchange) i Exchange On-Premises – Dynamics 365 for Outlook,
- Synchronizację po stronie serwera między Dynamics 365 for Outlook i Dynamics 365 App for Outlook,
- Możliwość monitorowania stanu skrzynek mailowych za pośrednictwem synchronizacji po stronie serwera,
- Możliwość śledzenia emaili.
Dodatkowo, w ramach integracji z Office 365, dostępne są:
- Możliwość eksportu danych do Excela,
- Wykorzystywanie chmury OneDrive for Business (online; wymaga oddzielnych licencji na OneDrive for Business i SharePoint),
- Integracja z Sharepoint Online (wymaga licencji) i On-Premises,
- Integracja ze Skype for Business Online (wymaga licencji) i On-Premises,
- Szablony Excel i Word,
- Integracja z Yammer (online).
Dostępne jedynie w wersji Online
Wersja Online jest wzbogacona o dodatkowe funkcje, wynikające po części z tego, że system znajduje się w chmurze:
- Uwierzytelnianie przychodzące między serwerami,
- Zaawansowane usługi analityczne,
- Możliwość projektowania mapy strony i aplikacji,
- Connected Field Services,
- Tworzenie kopii zapasowych i przywracanie systemu (online)
- Połączenie z usługą Customer Insights,
- Możliwość eksportowania danych,
- Sugestie dokumentów,
- Administracja Dynamics 365,
- Grywalizacja,
- Usprawnienia wersji mobilnej,
- Możliwość wykorzystania Relationship Insights,
- Portal partnerski,
- Optymalizacja planowania zasobów.
W ramach integracji Dynamics 365 Online z Office 365 Microsoft zapewnia:
- Synchronizację po stronie serwera z Exchange On-Premises i Exchange Online (konieczna odpowiednia licencja),
- Usługę Delve (wymagana licencja na SharePoint Online),
- Integrację z Excel Online,
- Wykorzystanie grup Office 365 (Exchange On-Premises lub Exchange Online – wymagana licencja),
- OneNote (online).
Podsumowując
Możliwości Dynamics Online są bardziej rozbudowane od On-Premises. To, co jest na razie dostępne jedynie dla Dynamics 365 On-Premises to możliwość integracji z Exchange On-Premises. Niekwestionowaną zaletą On-Premises jest możliwość samodzielnego zarządzania systemem i wdrażania własnych rozwiązań (lub za pośrednictwem naszego dostawcy).
W przypadku instalacji systemu na własnych serwerach, nie mamy możliwości skorzystania z na przykład OneNote. Przy wyborze lepiej jednak kierować się nie tym, że w wersji Online dostaniemy wszystko, nawet to czego nie potrzebujemy, ale tym jakie są nasze oczekiwania wobec systemu i tym, który system zaspokoi je najlepiej i będzie zgodny z polityką naszej firmy.