Popyt, niezależnie od rynku, nie jest homogeniczny. Nie ma na świecie produktu, który wszyscy kupujemy jak jeden mąż i niemożliwe jest stworzenie czegoś, co wszystkich zadowoli. Każde przedsiębiorstwo musi odnaleźć siebie na rynku, zdobyć odbiorców swoich produktów i jak najlepiej dopasować do nich swoja ofertę. Niezależnie od tego, co oferujemy swoim klientom, musimy wiedzieć kim oni są.
Pierwszą rzeczą, którą musimy przed sobą przyznać jest to, że nie jesteśmy monopolistami na rynku i takich jak my jest wielu. Szczęśliwi ci, którzy odnaleźli niszę na rynku i się w niej zadomowili. W przypadku niszy, przedsiębiorca doskonale wie, co charakteryzuje jego klientów. Bardzo prawdopodobne, że odkrycie niszy wynikało z badania zachowania klientów, ich preferencji i skłonności, uwarunkowania geograficznego i socjologicznego. Niestety nasze przedsiębiorstwo nie zajmuje niszy, a o naszych klientach nie wiemy tyle, ile byśmy chcieli. A możemy. Niezależnie ilu pracowników zatrudniamy, jaki mamy roczny przychód i jak długo istniejemy na rynku.
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) stanowi aż 96,98% wszystkich firm w Polsce. To znaczy, że duże przedsiębiorstwa stanowią jedynie 3,02% rodzimego rynku. Gdybyśmy na wstępnie uznali, że CRM jest potrzebny tylko największym, nie mielibyśmy na rynku tylu dostawców rozwiązań IT z tego obszaru. Oczywiście małe przedsiębiorstwo nie będzie instalowało w niewielkim wynajmowanym biurze serwerowni (nie wspominając o mikro przedsiębiorcach, którzy prowadzą działalność z domu), ale to wcale nie znaczy, że nie może skorzystać z dobrodziejstw systemu CRM i gromadzić wiedzy o swoich klientach.
Jaki system wybrać?
Wychodząc naprzeciw różnym potrzebom przedsiębiorców, Microsoft Dynamics CRM dostępny jest w dwóch wariantach instalacyjnych: On-Premises (instalowany na własnych serwerach) i Online (umieszczony w chmurze Microsoftu). Niezależnie od wybranej opcji, możliwa jest migracja między jednym a drugim rozwiązaniem.
System Microsoft Dynamics CRM On-Premises pozwala na:
- samodzielne zarządzanie infrastrukturą,
- pełną kontrolę nad instalacja aktualizacji,
- pełną kontrolę nad danymi, w tym dostęp do bazy SQL i możliwość generowania raportów bezpośrednio z bazy danych,
- ograniczenie kosztów przechowywania danych (rozwiązanie Online pozwala jedynie na przechowywanie do 5GB danych),
- zabezpieczenie danych.
Podczas gdy do zalet Microsoft Dynamics CRM Online należą:
- szybka instalacja systemu,
- dostęp do nowych funkcji w systemie zaraz po ich wypuszczeniu na rynek,
- regularne aktualizacje systemu,
- brak kosztów związanych z utrzymaniem serwerowni,
- bezpieczeństwo danych,
- z góry określone miesięczne koszty (subskrypcja miesięczna).
System CRM nie musi być drogi we wdrożeniu ani w utrzymaniu. Jego implementacja może przebiegać krótko i sprawnie i wcale nie musi oznaczać rewolucji w życiu naszych pracowników, a może znacznie poprawić nasza pozycje na rynku.