Właśnie zaczął się marzec, a dosłownie kilka chwil temu świętowaliśmy zakończenie roku 2018 i z nadzieją patrzyliśmy w stronę nadchodzącego. Rok 2019 w świecie Dynamics NAV będzie zupełnie inny, wyróżniający się od tych, które pamiętamy. Będzie to czas, w którym Microsoft kontynuuje realizację wdrożenia kolejnego etapu technologicznego dla rodziny systemów Dynamics kierowanych w stronę segmentu MŚP w Polsce, Europie i na świecie. Wraz z początkiem drugiego kwartału, Microsoft definitywnie zaprzestaje sprzedaży systemu Dynamics NAV do nowych Klientów. Oznacza to, że cyfrowa rewolucja bezpośrednio dotknie wszystkich Klientów, którzy z powodzeniem korzystali z systemów Dynamics NAV do tej pory. Następca systemu Dynamics NAV, czyli Dynamics 365 Business Central jeszcze bardziej przybliża i urzeczywistnia kierunek nazywany przez wielu „One Microsoft”.
Business Central, jak jeszcze nigdy dotąd systemy klasy ERP, staję się bardziej przyjazny i dostępny dla użytkownika oraz szerzej zintegrowany z pakietem Office 365, którego popularność osiąga zawrotne tempo. Poszerzona integracja z Word, OneNote, arkuszami Excel czy klientem pocztowym Outlook to zakres, który do tej pory był znany użytkownikowi, ale w mniejszym stopniu. Business Central wprowadza nowości w ramach integracji z systemem Business Intelligence, MS PowerBI (zobacz ranking systemów Business Intelligence: https://intersys.pl/power-bi-od-microsoft-wyrozniony-w-raporcie-gartner-magic-quadrant/), platformą do automatyzacji przepływów prac pomiędzy różnymi aplikacjami MS Flow oraz pakietem PowerApps do tworzenia niestandardowych aplikacji biznesowych.
Microsoft po raz pierwszy w całej historii linii biznesowej Dynamics umożliwił zakup systemu ERP w formie rozwiązania całkowicie chmurowego (Software as a Service – SaaS), które nie tylko nie wymaga już zakupu dodatkowego środowiska MS Azure, ale również dostarcza nową, ustandaryzowaną platformę technologiczną, która łączy społeczność Dynamics na całym świecie i umożliwia dostęp użytkownika do rozwiązań firm trzecich (rozszerzalnych add-on`ów) w sposób dotąd niespotykanie przystępny. Bazując na wieloletnim doświadczeniu z systemem w wersji on-premises Microsoft nie mógł z niego zrezygnować, zatem, po raz kolejny, pierwszy raz w technologicznej historii Klient końcowy otrzymuje wybór pomiędzy dwoma modelami dostępności rozwiązania.
Biorąc powyższe pod uwagę, chciałbym podzielić się swoimi trzema głównymi wnioskami odnośnie tej technologicznej zmiany, w której mogę uczestniczyć, oraz jak ona wpłynie na kolejne miesiące i lata w rozumieniu systemów Dynamics.
Nowa nazwa, nowa technologia, nowy początek
Microsoft wprowadzając nowy system zdecydował się na kolejny skok technologiczny i aktualizację platformy technologicznej dla systemów Dynamics. Język C/AL ustępuje miejsca językowi AL, Extensions otrzymuje wersję 2.0, a Klient RTC, dotąd wykorzystywany, przygotowywany jest do zejścia z piedestału na rzecz nowego klienta dostępowego i zupełnie odświeżonego interfejsu użytkownika. Zmianie ulega również sama nazwa systemu, która ujednolica produkty z rodziny Dynamics do zbioru modułów Dynamics 365. Microsoft, wprowadzając taką zmianę w systemie, który jest bardzo popularny na całym świecie (ponad 300 000 przedsiębiorstw), zadbał o to, aby użytkownik mógł poczuć powiew nowości już na samym początku.
Business Central wprowadza wiele nowości w rynek systemów ERP, a jedną z tych najbardziej wyróżniających się jest rozwiązanie Intelligent Cloud Insights:
Inteligentna chmura to rozwiązanie, które swoje działanie opiera o replikacje danych do specjalnie wydzielonego segmentu chmury MS, która, odpowiednio zabezpieczona, została wyposażona w narzędzia maszynowego uczenia, przetwarzania kognitywnego oraz sztucznej inteligencji. Rezultatem działania jest wynik w ramach Cloud Insights, czyli dashboard`u użytkownika na którym przedstawione zostały kluczowe wskaźniki wydajności, spostrzeżenia oparte na przeanalizowanych danych, wizualizacje przygotowane za pomocą narzędzia MS PowerBI oraz inne spersonalizowane wyniki w stosunku do systemu, z którego replikowane były dane. Co najważniejsze, rozwiązanie Intelligent Cloud dostępne jest również dla systemu Dynamics NAV 2018, co powoduje, że użytkownicy rozważający aktualizację do wersji Business Central mogą skorzystać z części funkcjonalności dostępnych dla tej wersji bez fizycznej aktualizacji.
Ścieżka rozwoju specjalistów Business Central
Microsoft wraz z ogłoszeniem następcy systemu Dynamics NAV zapowiedział wprowadzenie całkowicie nowej ścieżki certyfikacji dla specjalistów Dynamics 365 Business Central. Certyfikacja docelowo ma objąć zarówno konsultantów i developerów, jak również specjalistów ds. sprzedaży, marketingu i zarządzania projektami wdrożeniowymi. Wprowadzenie nowej technologii na rynku IT o zakresie globalnym jest niewątpliwie wyzwaniem dla wszystkich dotychczasowych Partnerów Microsoft, ale też wielką szansą na ugruntowanie solidnej pozycji na rynku MŚP na świecie. Kluczowa z punktu widzenia Klienta w kolejnych miesiącach i latach będzie doskonała znajomość Partnera wdrażającego o zmianach technologicznych pomiędzy systemem NAV, a Business Central, jak również samym licencjonowaniu produktu i aspektach tranzycji pomiędzy wersjami systemu. Nowy system z takim zapleczem wsparcia ze strony Microsoft jest również ogromną szansą dla wszystkich młodych specjalistów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, gdyż pozwala im na zdobycie realnego doświadczenia przy projektach produkcyjnych i wyrobienie pozycji specjalisty w początkach istnienia nowego systemu, jakim jest Business Central.
MS AppSource – nowe możliwości
Wraz z pojawieniem się nowego modelu sprzedaży systemu Business Central i fundamentów jego działania w oparciu o technologię Extensions 2.0, koncepcja aplikacji systemowych nabrała zupełnie nowego znaczenia. Idea jest niezwykle prosta, każdy Klient, który posiada zainstalowany Business Central, może za pomocą sklepu z aplikacjami rozszerzyć swój system Dynamics o nowe, dotąd niedostępne funkcjonalności. Nie tylko może je nabyć, ale również przetestować i jeśli jest niezadowolony z rezultatu, to ma możliwość rezygnacji. Wyjściowo dostępnych jest kilka metod pobrania:
W zależności od modelu biznesowego (i złożoności rozwiązania) użytkownik może zdecydować się na darmowe pobranie, czyli otrzymanie rozszerzenia w zupełności za darmo (z założeniem autora, że jego rozwiązanie przypadnie do gustu Klienta, a Klient szukając kolejnych napotka już na te wymagające dodatkowej opłaty), pobranie w ramach wersji próbnej, czyli testowanie na określony czas i podjęcie końcowej decyzji po weryfikacji na swoim własnym środowisku produkcyjnym lub pobranie przez kontakt bezpośredni. Ta ostatnia opcja zazwyczaj dotyczy rozwiązań wertykalnych, które fundamentalnie zmieniają zakres działania systemu. Niezależnie od wybranej opcji, sposób dostępności rozwiązań firm trzecich i możliwość testowania tych rozszerzeń funkcjonalnych wydaję, się tak przystępna, jak przystępna jest instalacja kolejnych aplikacji na urządzeniach mobilnych.
Trzy kluczowe aspekty, które wpłyną na ciągły wzrost popularności tych rozszerzeń, to: katalog aplikacji, dostępność oraz funkcjonalność. Wiedza o samym fakcie istnienia danego add-on`u wymagała do tej pory zarówno od Klienta, jak i Partnera weryfikacji rynku Dynamics pod ich kątem – teraz rozwiązania zostały zebrane w jedną, przejrzystą listę (na ten moment jest ponad 250 dostępnych aplikacji biznesowych w AppSource). Użytkownik, który decyduje się na dany add-on nie musi już poszukiwać certyfikowanego Partnera, który to rozwiązanie mu sprzeda i wdroży – może do tego wykorzystać AppSource. Pod względem funkcjonalnym znaczny % rozwiązań, które zostaną umieszczone w AppSource, będzie dotyczyło małych lub większych usprawnień, które do tej pory były zamawiane i realizowane jako modyfikacje przez Partnerów. Zastąpienie tych elementów rozwiązaniami darmowymi pozwoli Klientom na wykorzystanie zaoszczędzonych środków na inny zakres rozwoju i dostosowania swojego systemu do własnych potrzeb ze swoim Partnerem, a w przypadku samego systemu zapewni odpowiedni wzrost funkcjonalny w stosunku do konkurencji.
Patrząc przez pryzmat przygotowywanych przez Microsoft zmian z jakimi będziemy się mierzyć w najbliższym czasie, można uznać, że czeka nas prawdziwa cyfrowa rewolucja w kontekście podejścia do systemów ERP z rodziny Dynamics. Obronie wspólnej drogi do ujednolicenia wszystkich produktów i systematyczna realizacja wizji i strategii One Microsoft, jeszcze bardziej poszerzona integracja z aplikacjami Office 365 oraz liczne ułatwienia w wykorzystaniu dedykowanych (certyfikowanych przez MS) rozwiązań firm trzecich pozwala zakładać, że już niedługo użytkownicy systemów ERP na całym świecie doczekają się rozwiązania naprawdę unikalnego w swoim założeniu i wszechstronnie wspierającego ich codzienny biznes. Ekosystem biznesowy możliwy do nabycia od jednego dostawcy, rozwijany przez tysiące Partnerów na całym świecie, wypełniony funkcjonalnościami projektowanymi przez najlepszych specjalistów w danej dziedzinie, rozszerzalny za pomocą aplikacji pobieranych ze sklepu i przede wszystkim zaszyty w jednym końcowym produkcie natywnie zintegrowany aplikacjami z których korzystamy każdego dnia w pracy. Microsoft naprawdę stara się zmienić sposób pracy z systemami biznesowymi do jakiego przyzwyczailiśmy się do tej pory.